Genredefinerende
Tøjet er stort, guitarerne er stemt helt i bund, og hiphoppen har endegyldigt fundet sin vej ind i metalmusikken. Vi kan selvfølgelig ikke se tilbage på 1999 uden at runde den famøse nu-metal og et af genrens absolut definerende bands, amerikanske Korn. Ved skiftet til det nye årtusinde var de på toppen af deres game: Follow the Leader (1998) ryddede hitlisterne med monsternumre som ”Freak on a Leash” og ”Got the Life”, de ikoniske Family Values-turnéer bragede af sted, og i 1999 kom så Issues – en plade, der på mange måder fortsætter lyden fra sin forgænger, men samtidig er temmelig anderledes: mere klaustrofobisk … nærmest psykotisk. Man fornemmer i hvert fald klart, at forsanger Jonathan Davis kæmpede sine indre kampe, selvom han efter sigende var stoffri på dette tidspunkt.
Oversete perler
Issues fik ikke udelukkende en god modtagelse dengang i 1999, men lad mig bare være ærlig: I min optik er det det bedste album, kvintetten fra Bakersfield nogensinde har begået. Det kan godt være, at debuten (1994) og Life is Peachy (1996) havde større chokværdi, at Follow the Leader (1998) havde en federe dialog med hiphoppen, og at Untouchables (2002) måske var mere helstøbt. Men intet album formår helt på samme måde som Issues at indfange den ubehagelige og lidt udefinerbare stemning, der omgærder bandet, de mange skæve indslag og det fantastiske samspil, de fem medlemmer havde i denne periode.
Kvaliteterne viser sig allerede fra første egentlige sang, den fænomenale ”Falling Away From Me”. Det er måske nok et nummer, som bærer præg af sin tid, men ærlig talt, når jeg hører det i dag, 25 år efter udgivelsen, køber jeg det stadig fuldstændig. Guitarriffet er intet mindre end ikonisk – du kender det, selv hvis du hader Korn og alt, hvad der rimer på ”nu” – bassen brager løs, som kun Fieldy kan få den til, og Jonathan Davis leverer en af sine bedste præstationer bag mikrofonen. Det er helt forståeligt, at netop dette nummer er blandt bandets mest succesfulde nogensinde. Glimrende går det naturligvis også på de to øvrige hitsingler, ”Make Me Bad” og ”Somebody Someone”.
Hvad der måske er mere interessant i dag er, at Issues foruden de åbenlyse hits ovenfor faktisk rummer en række oversete og – i min bog – dybt undervurderede guldkorn: Tag bare ”Hey Daddy”, som nok er for skævt et nummer til at stryge direkte ind på mainstreamhitlisterne, men ikke desto mindre er både innovativt, fængende og på alle måder udfordrende. Sæt også lige pris på det helt fantastiske samspil mellem bas og trommer i ”Beg For Me”. Her må man jo altså bare erkende, at David Silveria har en helt anden – mere groovy og mere interessant – stil end bandets nuværende trommeslager, Ray Luzier. Og nå ja, hvorfor har ”No Way” ikke fået mere opmærksomhed? Det er både intenst, nytænkende og fængende som bare pokker; mit eget favoritnummer i hele Korns diskografi.
Men ok, træerne gror som bekendt ikke ind i himlen, og Issues er da heller ikke uden … ja, issues. ”Wake Up” er energisk og nem at råbe med på, men hold nu op, hvor er det også enerverende og fuldstændig uden det kreative overskud, som ellers kendetegner pladen. Det samme gælder ”Counting” og ”Dirty”, der trods enkelte hooks aldrig rigtig kommer nogen vegne. Man fristes til at overveje, om pladen egentlig kunne have været disse to afsluttende numre foruden. Jeg tror det.
Generationsskifte
Korn er lyden af en generation, lyden af en ny genre og lyden af en særlig tid. Bandet har sine velmagtsdage bag sig, det er klart, og selvom de helt op til omkring 2020'erne har udgivet fine albummer, må vi jo nok sande, at der aldrig kommer et nyt Issues – eller Follow the Leader. Den lyd kan simpelthen ikke genskabes. Og det er måske også fint nok, for lyden lever alligevel videre i nyere bands som for eksempel Tallah, Spiritbox og Vexed. Er det egentlig ikke det største kvalitetsstempel, man som band kan få – at en ny generation bærer faklen videre?
Ønsker du at fordybe dig i 1999, så kan du med fordel lytte til vores dedikerede 1999-playliste på Spotify: https://open.spotify.com/playlist/7AT9hHvkp5uFwDCtl5BAOS?si=34a7ecc3752d4f14