Interview med Vidar Landa fra Kvelertak
Foto: Lasse Lindhardt Photography - Vidar Landa/Kvelertak
Et par timer før koncertstart i Amager Bio den 14. februar havde Heavymetal.dk en helt speciel samtale med guitaristen Vidar Landa fra norske Kvelertak.
I en tid, hvor det er populært at lave biopics (biografi-film) – lige fra Queen til Robbie Williams – gav vi ham opgaven at brainstorme på historien til filmen om Kvelertak. Det blev til et retrospektivt kig på bandets karriere, der har været fyldt med både succesoplevelser, store interne udfordringer og så den aktuelle pause uden slutdato. Her får I nu idéen til filmen, der har fået arbejdstitlen: ”Kvelertak – The Movie”.
HMDK: Synes du, vi skal starte filmen med jeres start tilbage i Stavanger i 2006? Eller skal vi starte den, hvor I er nu – på europaturné inden jeres pause?
VIDAR: Der har været så mange ændringer og så mange æraer i bandet. Så lad os da starte med den seneste æra og så gå tilbage til begyndelsen. Det kunne være en interessant start.
HMDK: Jamen, lad os da gøre det. Så hvor er Kvelertak lige nu i 2025?
VIDAR: Lige nu lever vi i momentet. Vi nyder virkelig at være på turné. Der er en god energisk stemning. Både på scenen og bag scenen. Nu, hvor Bjarte er stoppet i bandet, har vi prøvet at finde det næste skridt for os, talt en masse om, hvad der skulle ske efter denne turné … der har været alt muligt oppe og vende. Så lige nu er det bare fedt at hænge ud, spille shows og ikke tænke så meget på fremtiden. Meningen med den her pause er, at vi ikke har lavet nogen planer det næste stykke tid. Der er ikke nogen deadlines i forhold til ny musik eller i forhold til at indspille et album. Der er ingen turnéer eller festivaler i kalenderen. Nu tager vi pausen, og så ser vi, hvad der sker, hvilket er en rigtig rar følelse.
HMDK: Enhver film skal også have et soundtrack. Hvilket Kvelertak-nummer synes du, skal åbne jeres film?
VIDAR: Det skulle nok være ”Krøterveg Te Helvete” fra Endling. Det er nemlig hele tanken med det nummer. Det er en god åbner. Eller også skal det være ”Blodtørst” fra Kvelertak-albummet, der jo har det her signatur-riff …
HMDK: Nu skal filmen have sit første vendepunkt, som skal fungere som en slags præsentation og uddybning af bandets historie. Ville det derfor ikke være en god idé med et flashback tilbage til dannelsen af Kvelertak?
VIDAR: Jo, helt sikkert! Kvelertak startede jo for alvor i Stavanger tilbage i 2006. Dengang spillede jeg faktisk bas i bandet, Marvin spillede trommer, Erlend sang, og Bjarte spillede guitar. Det var Marvin, der fik mig med i det her nye band, der hed Kvelertak. Jeg syntes nemlig, konceptet lød fedt … der var noget nyt i det, der tiltrak mig. Jeg tror, det var fordi, det var dejligt frit og helt uden ambitioner. Faktisk troede jeg også, at Kvelertak ville blive til noget crust punk-agtigt, for det var den genre, som Erlend og jeg dyrkede på det tidspunkt. Vi var for eksempel ret vilde med det svenske band, der hed Totalt Jävla Mörker. De var meget politiske og punkede. Men da medlemmerne i ’det rigtige’ Kvelertak kom helt på plads, så fik vi den lyd, som vi er kendt for i dag. Og så spillede vi egentlig først shows omkring 2008, og det var her, interessen for os begyndte.
HMDK: Og i enhver film, der skal hovedkaraktererne ud på en rejse, der udvikler dem. Hvornår følte I at gennembruddet kom og I var på vej mod noget større?
VIDAR: I 2009 spillede vi på noget, der hed by:LARM i Oslo, som er en slags skandinavisk udgave af South by Southwest, hvor ’usignede’ bands og musikindustrien er samlet. Her spillede vi et show som NRK – der er det norske svar på DR – fattede interesse for, og de omtalte os meget positivt. Vi blev spillet i radioen i et program om nye bands. Og vores demo begyndte at blive delt rundt blandt rigtig mange. Det førte os hurtigt til en booking på Eurosonic, som også er en musikshowcase-festival, og her fik bandet Baroness øje på os og begyndte at hjælpe os. Vi fik samtidig spurgt Kurt Ballou fra Converge, om han ville producere vores debutalbum. Han takkede hurtigt ja, så vi kunne virkelig mærke, at det blev alvor … men vi havde ingen penge! Hvordan skulle vi så komme til USA for at indspille et album i en måned?! Det var nu, at det gik op for os, at Kvelertak var noget, der skulle investeres i og satses på. Det var noget, som vi skulle bruge de næste mange år på. Nu var det ’for real’.
HMDK: Og snart var I på turné med både Converge, Mastodon og Metallica?
VIDAR: Ja, det gik stærkt. Converge tog os med som support i Europa, Mastodon tog os med til USA … og Metallica-turnéen var en helt vild chance at få. Nogle bands skal kæmpe for at få gigs, men med Kvelertak var der altid et tilbud om at spille – og vi sagde altid ja. Og det var tit ret gode tilbud. Men det betød også, at vi var på farten hele tiden. Og det var svært at finde tid til at skrive nyt materiale. Der var desværre ingen ’voksne’ til at fortælle os, at det måske var en god idé at tage en pause … og ikke drikke så meget. Passe på os selv lidt. Men det var en rutsjebanetur, hvor vi ikke kunne stå af. Det hele eksploderede bare!
HMDK: Og så er det nu, filmens andet vendepunkt skal komme. Det skal være et vendepunkt med modstand og konflikt?
VIDAR: Jamen, det sker i 2018, hvor vores forsanger, Erlend, vælger at forlade bandet. Vi var faktisk på turné med Metallica, da Erlend fortæller os, at han snart vil forlade bandet. Vi var ligesom i gang med det allerstørste, man kunne drømme om og … hvordan skal jeg sige det … hans beslutning rev al den gode stemning ud af den turné. Vi var sikre på, at hele Kvelertak-projektet ville stoppe. Der var selvfølgelig en masse diskussioner frem og tilbage, og det var slet ikke nogen rar tid overhovedet. Vi havde dog allerede skrevet lidt på materialet til Splid, og alle vi andre i bandet blev enige om at fortsætte. Og så var det, at vi prøvede at få fat på Ivar, som vi kendte i forvejen, da han jo sang med på ”Blodtørst” fra vores første album … men det var lettere sagt end gjort. Ivar var nemlig forsvundet fra musikscenen og levede ude i skoven. Væk fra det hele. Men vi forstod det ikke … hvorfor var verdens bedste frontmand ikke oppe på en scene?! Vi havde ligesom en fornemmelse, at hvis Ivar kom med, så ville det redde Kvelertak. Det ville blive anderledes, men det ville virke. Så vi kontaktede ham alligevel, og efter en del tænketid sagde Ivar ja, og han blev hurtigt det nye medlem i Kvelertak. Selvom det udefra set virkede som en skræmmende ting, vi havde gang i med en helt ny og anderledes forsanger, så var det faktisk med stor selvsikkerhed, at vi gik i gang med at indspille Splid.
HMDK: Hvordan synes du ”Kvelertak – The Movie” skal slutte?
VIDAR: Vi var ret glade for Splid-albummet og den måde, som fansene og pressen tog imod det på. Det føltes som et stærkt comeback. Ikke mindst på grund af vokaludskiftningen og efter de mange år, der var gået siden udgivelsen af Nattesferd. Så det ville have været en god slutning. Men det hele blev ligesom mast under pandemien, og selv arbejdet med Endling blev ramt af den. De konstant skiftende coronaregler gjorde, at vi ikke kunne ikke øve sammen, og vi måtte aflyse planlagte shows. Det var en ret intens periode. Så jeg synes hellere filmen skal slutte med en live-stund i Kvelertak. For selvom vi er meget forskellige i bandet, så har live-stunderne for mig og resten af bandet altid været samlende for os alle. Både når det gælder optagelser i studiet og på diverse turnéer. Det er noget, jeg selv vil huske tilbage på med glæde…
HMDK: Hvilket Kvelertak-nummer skal så høres under filmens sluttekster?
VIDAR: Forhåbentlig en ny sang! Dog husker jeg, at da vi arbejdede på sangen ”Kvelertak”, der følte vi alle, at den ville være perfekt til slutningen på en film. Så måske er det det nummer, der høres til sidst i filmen om Kvelertak … det ville virkelig også være en stærk slutning!