Dying Humanity
Dying Humainty Interview, Heavymetal.dk, 2012. Tyske Dying Humanity har netop smidt en ny skive på gaden og “Living On The Razor’s Edge” fokuserer på at bringe uforfalsket dødsmetal til masserne. Heavymetal.dk tog derfor fat i trommeslager Danny Vanis for at få seneste nyt fra Dying Humanity og den seneste skive. Danny Vanis starter dog ud med at fortælle lidt om bandets historie.
Danni Vanis: Dying Humanity blev dannet i 2006. I tiden før 2006 bestod bandet kun af 3 medlemmer (Marcus Dietzsch- vokal, Kai Seidel-guitar og Danny Vanis-trommer). I 2006 sluttede Ken Uhlig (guitar) og Hendrik Wetzel (bas) sig til bandet og Dying Humanity var en realitet. Samme år arbejdede vi på vores første album, "Fallen Paradise", som blev udgivet i 2007 og i 2009 fulgte "Fragements Of An Incomplete Puzzle". Inden optagelserne af “Living On The Razor’s Edge" forlod Kenn Uhlig (guitar) bandet og blev erstattet af Simi Keller,
Hvordan adskiller “Living On The Razor’s Edge" sig fra jeres to første album?
Danni Vanis: Den væsentligste måde “Living On The Razor’s Edge" adskiller sig fra de forrige albums, er at det nye album er et konceptalbum. Under alle omstændigheder er albummet stadig 100% Dying Humanity. Men arbejdet med dette album var mere intensivt, krævede flere ideer og det tog længere tid at sætte musikken sammen med lyriken.
Som du selv nævner er det nye album et konceptalbum – kan du uddybe hvor inspirationen kom fra og forklare konceptet bag albummet samt hvordan det påvirkede sangskrivningsprocessen at lave et konceptalbum?
Danni Vanis: Det var hele tiden ideen at skrive et konceptalbum og vi vidste også hvad indholdet skulle være. Vi ville beskrive lidt af de sociale uretfærdigheder og menneskers dårlige opførsel gennem et enkelt individ. Så vi forfinede vores første ideer og skabte en historie om en kvinde i en “ond verden". Dette gjorde ikke sangskrivningsprocessen lettere, fordi vi også skulle koble stemningen fra teksterne til musikken. Størstedelen af sangskrivningen foregik som på de tidligere udgivelser. Kai Seidel komponerede guitarideerne, jeg komponerede trommerne og efter musikken var færdigskrevet lagde vi lyrikken ovenpå. Så før vi skrev en ny sang til dette album, var vi nødt til at koble sangen med historien og konceptet.
Den næsten 8-minutter lange “Clarity Of Mind" er et af de numre der skiller sig ud på albummet – hvor fik I inspirationen til at skrive dette nummer fra?
Danni Vanis: Vi ønskede at skabe en sang med alle facetter af vore musik. Kai Seidel havde ideen til en sang med basguitar solo i midten. Dette var helt nyt for os, men vi syntes alle om ideen. Sangens stemning og især i midten af sangen, passer perfekt til lidelsen af hovedkarakteren i historien. Så “Clarity Of Mind" blev skabt som de andre sange med undtagelsen af de instrumentale parter.
Hvad var det vigtigste du lærte som musiker under indspilningen af "Living On The Razor’s Edge"?
Danni Vanis: Det vigtigste jeg lærte under indspilningerne var at lave musikken mere simpel. Og at det ikke er simpelt. Nogle gange er det virkelig svært at træde et skridt tilbage med trommerne på en del af musikken for at hele sangen bevæger sig to skridt frem.
Har I nogle konkrete tourplaner i forbindelse med promoveringen af "Living On The Razor’s Edge"? Er der planer om koncerter i Danmark?
Danni Vanis: Desværre er der på nuværende tidspunkt ikke booket en komplet tour. Men vi forsøger at sammensætte en, så hurtigt muligheden byder sig. Vi elsker at stå på en scene og giver os fuldt ud til hver en koncert. Selvfølgelig vil vi gerne spille i Danmark. Bare send os en invitation!
Har du en sidste kommentar til heavymetal.dks læsere?
Danni Vanis: Først vil vi takke for muligheden for at svare på nogle spørgsmål. Vi håber at læserne vil finde interviewet interessant og vil forblive tro mod heavymetal.dk Vi ønsker det bedste for alle metalhoveder og vores fans.