Anubis Gate

Anubis Gate

I anledningen af det nye album og titlen som Heavymetal.dks Bedste Album 2011, tog Heavymetal.dk en snak med danske Anubis Gate

Jeres Anubis Gate-album, der udkom i september 2011, er jo blevet valgt til årets album af vores brugere på HMdk, så allerførst tillykke med det.

Mange tak,det luner med positiv feedback fra hjemmebanen :-)

Nu har pladen jo været på gaden i et stykke tid, og anmelderne har generelt været ret glade for den. Hvordan har jeres følelse omkring albummets modtagelse været?

Kim: Rigtig god. Det er altid lidt "spændende" når man skal bevise sig selv i et nyt line up, men heldigvis har næsten alle reaktioner været meget positive. Måske enda mere positive end vi havde turdet håbe på. Men på den anden side bliver vi altid positivt overrasket når nogen udtrykker sig positivt om os. Jeg tror at hvis vi begyndte at tage det for givet ville det være farligt.

Morten: Vi er naturligvis ovenud lykkelige for den ekstremt positive feedback der er fra alle hjørner af kloden,vi var meget spændte på om det ville holde vand med en knap så progget skive.

Henrik: Overvældende. Når man som os har måttet lave endnu et sangerskift, så er det yderst spændende at høre hvad folk siger til "den nye lyd". Heldigvis har jeg jo altid haft en slags ekstra sangerrolle i bandet, så dem der har hørt de tidligere plader har jo hørt mig før, og det har måske hjulpet. Derudover tror jeg aldrig vi tidligere har fået bedre anmeldelser, så vi er meget glade og ser en lys fremtid med den nuværende line-up, som jo trods diverse sangerskifte egentlig har været konstant siden starten.

Jesper: En fantastisk følelse, at modtagelsen har været så positiv. Det havde vi nok ikke troet, med forandringerne fra forrige album. Det betyder meget, gir fornyet energi og tro på fremtiden.

Hvad, tror I, er årsagen til, at albummet er blevet så godt modtaget? Et eller andet har I jo gjort rigtigt

Kim: Hmm ja hvis vi vidste det ville det næsten være for nemt....Jeg tror det handler om at vi er tro mod hvor vi står lige nu. Det sidste vi tænker på er at folk skal kunne lide det vi laver. Det er vigtigst at vi selv kan lide det vi laver. Inspiration skal man ikke fucke med. Går man imod det man er inspireret til at skrive har man ikke hjertet med.

Morten: Jeg tror vi måske har ramt en hårfin balance mellem det proggede og det mere,lad os bare kalde det mainstream udtryk,vi har også vores egen lyd og jeg synes faktisk ikke vi lyder som nogen andre,hvilket i vores tilfælde må siges at være en klar fordel

Henrik: Jeg tror mange godt kan lide, at det "bare" er en flok sange og ikke et stort og mere krævende værk som de tidligere konceptalbums med Jacob Hansen.

Jesper: Vi tog det rigtige valg, da vi måtte skifte sanger, og fik det hurtigt på plads. Det er et privilegium, at vi allerede har Henrik Fevre i bandet, og ved han er den helt rigtige. Ellers ville det ha trukket i langdrag, og måske var det bandets endeligt.

Har der været nogen forskel på modtagelsen af Anubis Gate internationalt og den måde, den er blevet modtaget på i Danmark?

Kim: Anmeldelserne i både dk og udlandet har virkelig været ovenud gode. Hvordan metal publikummet har modtaget den herhjemme er et godt spørgsmål. Det er som om at vi ikke rigtig kan matche den gennemsnitlige danske metallytters krav om at metal skal være brutalt og fuld af råb og skrig (al respekt for det, det er bare ikke vores ting.....)

Morten: Udover at der er langt større fokus og interesse fra udlandet,så har DK også vist sig fra sin pæne side denne gang

Henrik: Nej det synes jeg egentlig ikke. Alle steder har vi generelt fået meget ros.

Jesper: Det har været meget det samme de forskellige steder. Osse en rigtig god modtagelse fra både gamle og nye fans.

Selvom Anubis Gate altid har været et melodisk band, så virker Anubis Gate-pladen lidt mere både mere melodisk og mindre kompleks end Andromeda Unchained og The Detached – dog uden, at det progressive er forsvundet. Har dette været været et bevidst valg fra jeres side?

Kim: Ikke som sådan et bevidst valg. Hver gang vi prøver at snakke om "det kunne være fedt hvis det nyeste album tog x retning" sker der alligevel noget helt andet når vi først kommer i gang. Så vi er helt holdt op med at tænke hvilken retning noget skal gå i. Det er som om at det blokerer for inspirationen. Hellere lave den musik man er inspireret til end den musik man ikke er inspireret til.

Morten: Det eneste vi var sikre på,var at det IKKE skulle være en koncept skive,alt andet kommer bare helt naturligt,vi bruger ikke en opskrift.

Henrik: Det var i hvert fald et bevidst valg at den IKKE skulle være bygget over noget koncept eller en gennemgående historie. Ellers er det i princippet de idéer der naturligt dukker op, der kommer med. Det er ikke sådan at vi har fravalgt en masse numre, fordi de pegede i en anden retning. For hver plade er der som regel højest et eller to leftovers, som ofte dukker op på den næste. Men det er tit fordi de ikke når at blive færdige eller fordi vi allerede har et nummer, der minder om det i tempo eller stemning.

Jesper: Ja det er rigtigt. Vi valgte bla den helt store historie fra denne gang, men det er nok mest fordi vi havde lyst til det på denne plade. Vi holder mulighederne åbne, frem for begrænsninger, og ved aldrig helt hvor det fører os hen.

Hvordan ville I selv beskrive musikken på Anubis Gate?

Kim: Jeg synes ganske enkelt det er vores smukkeste album til dato.

Morten: Pompøs uden at være prangende

Henrik: Moderne heavy metal med prog elementer og fokus på melodi og form.

Jesper: Det er en alsidig plade, vi skriver forskelligt i bandet. Lidt nye tiltag, men osse noget fra tidligere plader. Vi gir os mere tid, det kan jeg rigtig godt lide osse.

En markant forskel mellem Anubis Gate og de to foregående album er jo, at Jacob Hansen ikke synger på Anubis Gate, da han jo måtte forlade bandet for at kunne fokusere på sin karriere som producer. Og det er også efterhånden velkendt, at det aldrig var på tale at lade nogen anden end Henrik Fevre tage over. Men var det en glidende naturlig overgang, om man så må sige, eller var der nogle ting, der skulle justeres eller tages op til overvejelse eller revision?

Kim: Det kunne vist ikke have været mere smertefrit. Jeg tror ikke der gik mere end 3 uger fra Jacob trådte ud til at Henrik var færdig med sine vokaler. Al musikken var indspillet og var klar til vokaler da Jacob smed håndklædet i ringen, så der var ikke rigtig noget at tage op til revision. Det skal lige understreges at der på ingen måde er ondt blod mellem os og Jacob. Tværtimod. Selvfølgelig blev vi da kede af at han ikke længere skulle være med, men det var også rigtig cool at han sagde fra i stedet for at hænge, på når tiden og lysten ikke længere var der.

Morten: Det var den mest naturlige overgang som man kunne forestille sig. Alle var enige om at Henrik var det rigtige valg - vi overvejede på intet tidspunkt andre løsninger. Henrik har jo lavet stort set alle vokal melodier på alle 5 skiver.Og hans indlevelse i vokaludtrykket tror jeg også har givet os et løft imod vores egen sound.

Henrik: Det kunne næppe ha været nemmere. Der var enighed om at jeg skulle overtage rollen, så jeg begyndte bare at indspille, hvilket var ligetil, da mange af melodierne og tekster var mine. De andre syntes heldigvis om resultatet.

Jesper: Det kunne ikke gå nemmere, det var vel nærmest samme dag som Jacob forlod os, at vi var enige om skiftet. Henrik var på, har længe skrevet størstedelen af vokalmelodier og tekster. Vi vidste hvad han kan, fra demoer gennem tiden, og live fungerer denne line up osse virkelig godt. Det var en naturlig overgang, og behøvede ingen justeringer, eller større overvejelse.

Hvordan var sangskrivningsprocessen på Anubis Gate?

Kim: Den var ikke væsentlig forskellig fra hvad den plejer at være. Vi skriver musik (alt fra ganske små bidder til næsten færdige numre) så sender vi lydfiler rundt og andre i orkestret lægger ting på eller foreslår ændringer. Sådan kan det bounce frem og tilbage ret mange gange. Senere samler jeg stumperne til færdige numre i demo form. Numrene kan virkelig ændre sig meget i den fase. Vi havde et nummer på The Detached som gik gennem omkring 40 forskellige versioner før det nåede sin færdige form. Vi skriver aldrig i øvelokalet. Vi øver først når pladen er udkommet. Så nogle ting må omarrangeres lidt når de skal opføres live. Hvilket er ret cool og sjovt at gøre. Nogle gange kommer vi på ting som ikke er på pladen og beholder det til live versionen.

Henrik: Som den plejer, sådan cirka. Vi sender musik frem og tilbage til hinanden, via nettet. Når noget begynder at lyde færdigt går (som regel) jeg i gang med at skrive noget vokalmelodi og måske allerede der noget tekst. Frem og tilbage går det, indtil vi har et nummer vi alle er tilfredse med. Denne gang prøvede vi et eksperiment, hvor jeg lavede en vokalmelodi først, hvorefter Kim lavede musikken omkring denne. Det var en anderledes tilgang og det kom der endnu et episk nummer ud af (World in a dome).

Jesper: Den var meget som den plejer, men måske er folk kommet op med lidt flere hele arrangementer denne gang. Ellers en hyggelig spændende tid, som altid.

Hvordan forløb indspilningsprocessen?

Kim: Den starter allerede i skrive fasen. De tracks der er på de demoer jeg samler (af stumperne vi alle skriver) bliver gradvist udskiftet med færdige indspilninger efterhånden. Nogle ting overlever fra den første demo, andre ting bliver genindspillet "for real". I den process kan det også være at ting ændrer sig ret så markant. Et eksempel kunne være starten på Oh My Precious Life. Efter trommerne var indspillet synes jeg ikke rigtig at den start der var virkede. Så jeg lavede en helt ny start til den, og i den process opstod alle de opadgående guitarlinier som er i sangens omkvæd og intro. Så Jacob og jeg måtte klippe noget trommer sammen fra resten af nummeret så der var trommer til den nye intro. Det er et meget godt eksempel på at vi ingen hellige køer har i processen. Det er kun det færdige produkt der er vigtigt. Så indspilnings processen forløber over et par år, og hen ad vejen bliver flere og flere ting færdige tracks. Selvfølgelig er der en slags skilledato der hvor trommeindspilningerne starter. Men keyboards er tit 75 % færdigt når trommer starter.

Morten: Som den plejer:jeg tracker trommer,de andre laver deres ting og så samler Kim og Jacob trådene.

Henrik: Nemt og smertefrit. Alt lå faktisk klar, pånær vokalerne, da Hansen valgte at droppe ud. Så havde jeg lige et par uger til at indsynge, inden mixearbejdet gik i gang.Men jeg vidste præcis hvordan det skulle være, så det var faktisk blot et spørgsmål om at komme i gang.

Jesper: Jeg var der kun da vi trackede guitar og bas. Meget den samme fremgang, siden Andromeda Unchained. Det forløb rigtig fint, og alle gjorde deres bedste.

Nu hvor der er gået en håndfuld måneder, siden Anubis Gate blev udgivet, hvordan er jeres følelser omkring albummet.

Kim: Jeg har det stadig godt med albummet. Jeg kan godt lide at vi "modnedes" lidt mere. Gav os tid til at dvæle lidt mere ved stemninger i stedet for partou skulle videre til et nyt stykke efter hver 15 sekund ;-)

Morten: Da jeg allerede indspillede trommer sommer 2010,var jeg ligesom mættet af AG 5,jeg havde simpelthen bare hørt den for meget ,så den skulle lige væk et stykke tid, men nu er jeg meget glad for den igen og kan stadig finde små ting hist og her.

Henrik: Jeg er vældig tilfreds med outputtet. Jeg tror ikke jeg ville lave noget om, hvis jeg havde muligheden. Sådan har jeg det nu med langt det meste af det vi tidligere har lavet.

Jesper: De er gode, vi føler os på toppen. Jeg synes det hele lykkedes omkring dette album, og det gir lyst til at fortsætte.

Måske et lidt tarveligt spørgsmål, men hvis I skulle vælge fem numre fra skiven, som I ville fremhæve som pladens vigtigste numre, hvilke ville I så vælge?

Kim: Uha......det kan jeg simpelthen ikke. Jeg synes helt ærligt aldrig vi har lavet et nummer der var en "filler". Så var det ikke kommet med på et album. Man kunne sige at der var nogle numre der brød new ground for os. TELLTALE EYES og DESIDERIO OMNIBUS hvor vi tillod os at være mere thrashede end vi plejer. (3 af os har jo fortid i et thrash band i vores unge dage, og en god gang thrash skal man jo ikke kimse ad). OH MY PRECIOUS LIFE er også en lidt ny vinkel på nogle ting. CIRCUMSTANCED fordi det var en anden type epic end vi plejede. Det er mere et smukt ukomplekst langt nummer ala nyere Genesis lange sange. For mit vedkommende tangerer det at være det bedste track vi nogensinde har lavet. GOLDEN DAYS fordi jeg synes det er modigt at skrive en tekst om det at blive ældre i denne ungdomsfikserede kultur vi lever i. Om det er de 5 vigtigste numre på plade det ved jeg ikke. Men for bandet tror jeg de er vigtige, om ikke andet så for at vise os at når vi tror på det virker det. Også selvom der er elementer af nyt i forhold til vores univers.

Morten: Fem hurtige: Facing Dawn, Desiderio Omnibus, Golden Days, Telltale Eyes og Circumstanced.

Henrik: Ja det er tarveligt. Vigtigste... det kommer jo an på hvad man anser som vigtigste. Jeg synes vi, med hver udgivelse formår at lægge nye dimensioner til AG lyden, og det synes jeg er vigtigt. Jeg ville kede mig hvis vi lavede den samme plade igen og igen. De numre der tilføjer nyt til denne plade er, som jeg hører det, "Facing dawn", "Telltale eyes", "Oh my precious life" og "Desiderio omnibus", på hver deres måde. Derudover må jeg også nævne "Golden days", som vi jo har lavet video til og som jo i bund og grund bare er en god pop sang, pakket ind i lidt spade. Hansens sidste nummer for Anubis Gate.

Jesper: Ja den er svær, personligt bliver det "Circumstanced", "Golden Days", "The Re-Formation Show", "Facing Dawn", "Hold Back Tomorrow".

Ligger der noget budskab i, at I har valgt at kalde albummet Anubis Gate?

Kim: I den grad. Efter The Detached stod vi i den situation at vores gamle pladeselskab ophørte med at eksistere (men ikke med at sælge digitale downloads, på trods af at de ikke har betalt os en øre i royalties siden 2007!) Så vi stod uden pladeselskab. Bandet var i gæld pga det stadigt foregående tyveri af vores penge. Og midt i det hele mistede vi vores forsanger. Så pludselig var vi skåret ind til benet og det var en kamp om overlevelse på en måde. Så titlen afspejler at det er os 4 (som har spillet sammen på kryds og tværs siden vi var i vores tidlige teenage år) der nu er tilbage og på trods af alt er kommet ud på den anden side.

Morten: Ja da;-)Det var ligesom at der undervejs opstod sådan en "keep it simple" stemning, som musikken og coverart udviklede sig og med kernen (os 4) som værende AG var det helt naturligt, og planen virkede - det har faktisk ført lidt opmærksomhed med sig

Henrik: Ja da. Eftersom vi nu var nede på den fire-mandskonstellation, som i større eller mindre grad har skabt alle de foregående plader, følte vi os skåret ind til benet. Derfor var det nærliggende. Vi ville faktisk ha været frække og puttet et billede af os selv på forsiden for at understrege dette, men det ville pladeselskabet ikke være med til.

Jesper: Ja det gør der, det er nu os 4 gamle venner der er tilbage, som har skrevet siden debuten.

Hvad er historien bag albummets cover art, der er jo meget anderledes end på de foregående plader?

Kim: Jeg tror vi var blevet lidt "metaltrætte" hvad angår cover art. Vi var simpelthen kørt trætte i det sædvanlige airbrush/photoshop metal standard artwork. Og Jens Reinhold henvendte sig selv og foreslog at vi da lige kiggede på hans hjemmeside. Der fandt vi billedet. Det passede bare så godt. Det nye album er tæt på hjertet/sjælen af os. Og øjet er jo porten til sjælen. Anubis Gate up close....

Morten: Igen kernen af AG plus at øjet er vinduet til sjælen og Henriks tekster er også meget ærlige

Henrik: Vi kan jo godt lide at udvikle os, også på coverfronten. Kun de første to albums har hvad mange måske ville kalde typiske metal covers. Fra "Andromeda..." har udtrykket været atypisk metal og den seneste blyantstegning tager os igen et helt andet sted hen. Vi er kommet tæt på og teksterne er mere personlige end tidligere, hvilket er meget godt illustreret af øjet, sjælens spejl. AG close up.

Jesper: Det har forskellige vinkler, vi havde osse lyst til noget mere enkelt, og effektivt.

Melodien og det progressive har været konstanter i Anubis Gates lyd, men jeres musik har dog gennemgået nogle ændringer fra Purification og til Anubis Gate. Hvodan ville I selv beskrive udviklingen af jeres lyd fra Purification og A Perfect Forever over Andromeda Unchained og The Detached til Anubis Gate?

Kim: Ja der er da næsten så stor forskel at hvis man spillede PURIFICATION op ad ANUBIS GATE ville de fleste nok ikke sig "hey det er da samme band". For mig hører de to første albums til i en anden tid. Vi var stadig sidst i tyverne da vi lavede de albums. Det er bare lang tid siden.... Det betyder ikke at jeg ikke kan lide de første albums, bestemt ikke, vi elsker alle vores "børn". Vi står bare ikke samme sted mere. Vi er modnet som musikere og mennesker og det reflekteres i musikken og teksterne.

Morten: Vi snakker jo om en periode på 10-15 år,så det ville være lidt neder`n hvis der ikke skete noget,jeg kan godt lide at vores skiver er så forskellige både i udtryk og lyd.

Henrik: Det er ikke så tungt som de tidlige plader, men blevet mere progressivt og melodisk med årene. Det er stadig riffbaseret, men kan ligeså godt være akkordbaseret i dag. Det er numre som "Facing dawn", "World in a dome" og "Golden days" gode eksempler på. Jeg tror bare vi favner bredere i dag og er blevet dygtigere til at variere vores udtryk. "Anubis Gate" rummer i virkeligheden alt fra hard rock til episk progmetal og melodisk death metal (interessant term, som blev brugt om "Desiderio omnibus" i en anmeldelse).

Jesper: De første plader er mere heavy, med færre lag. Vi bliver flere sangskrivere, som bringer den alsidighed de næste plader afspejler, med Andromeda Unchained, som den mest proggede. Samtidig udvikler man sig, hvad der er hvad, er svært at sige. Overordnet tror jeg vi finder ud af, at virkelig meget lader sig gøre i Anubis. Sangerne Torben Askholm, Jacob Hansen, og nu Henrik Fevre, gir hver deres udtryk, udgivelserne imellem.

Hvad lytter I egentligt selv til af musik? Er der nogle specifikke bands, der inspirerer jer?

Kim: Utroligt meget forskelligt. Mit favorit band vil altid være The Beatles. Men ellers Genesis (alle perioder). Jethro Tull. Pink Floyd. Kraftwerk. Iron Maiden (til og med 7. son. Brave New World er det eneste eneste pre 7. son album jeg gider lytte på). Gammelt Megadeth og Testament. Voivod. Mark Knopfler. John Mayer. Jean-Michel Jarre. Rammstein. Gentle Giant. King Crimson. Ccr. James Taylor. Slayer..........etc etc... meget bredt.

Morten: Jeg er nok den der er mest "metal" i AG, faktisk så hører jeg udover lidt klassisk kun metal,og er dybt inspireret af Queensryche, Crimson Glory, Lord Bane, Vicious Rumors og Savatage, ellers hører de andre al slags musik og det påvirker naturligvis musikken i positiv retning - det bliver simpelthen "bredere"

Henrik: Det er jo alt muligt og mest ikke-metal må jeg nok erkende. Det er navne som David Sylvian, Prefab Sprout, It bites/Francis Dunnery, Steely Dan/Donald Fagen, Toro Y moi. Mit fundament til heavy musikken skal nok findes i 80'erne: Queensrÿche, Dokken, Icon, Anthrax, Artillery, Jag Panzer og i nyere tid Deftones og til dels Opeth... I forhold til AG bringer jeg en masse melodik fra pop'ens verden og en udvidet akkord i ny og næ, når det kan passe ind. Jeg tror det er meget givende, at vi ikke lytter til samme musik.

Jesper: Ingen specifikke bands, eller genre, vi lytter til meget forskelligt. Vi er fælles om en masse god gammel melodisk heavy.

Nu er I jo et progressivt metal-band, så man må antage, at I blandt andet lytter til progressiv metal. Kan I nævne gem progressive metal-bands I holder specielt meget af.

Kim: Er vi et progressivt metal band?... Ikke rigtigt i vores egne øjne. Seriøst! Jeg tror bare vi ser os selv som et melodisk metal band. Jeg lytter ikke til prog metal overhovedet. Jeg bryder mig ikke om lange guitar-keyboard unison soloer hvor det hele bliver "se hvad jeg kan". Med mindre vi taler om tidlig "proto-prog-metal" ala Queensryche eller Crimson Glory så har jeg ikke en eneste prog-metal plade i min pladesamling. Jeg tror at grunden til at vi er det band vi er er at vi blander Crimson Glory/Testament/Voivod/Maiden/Queensryche/Rammstein med Genesis/Yes/King Crimson/Kraftwerk/Pink Floyd. Tag så lige og tilsæt nogle af de melankolske 80er pop bands som Aha/Duran Duran/Depeche Mode/Ultravox og så er det den cocktail der udgør vores musik. Det er helt sikkert ikke Dream Theater og alle de tusindvis af kloner etc der bliver lyttet til i bandet. Al respekt for de utroligt dygtigere musikere i de bands. Jeg synes bare det meste er sjælløst. Giv mig de originale prog bands anytime.

Morten: Bl.a de bands jeg er nævnt….

Henrik: Jeg synes Cynic måske er det bedste progmetal band overhovedet. Frost* er måske ikke ligefrem metal, men måske nærmere prog hard rock. Det er jeg helt pjattet med pt. Deres to albums er kræs for progrock fans, der kan tåle lidt mere power end Genesis/Yes, men synes at Dream Theater er for meget.

Jesper: Vi er alle vilde med gammel Queensrÿche og Crimson Glory. Ellers synes jeg Savatage, Kamelot og Evergrey har lavet gode ting.

Progressiv metal er måske ikke den genre, der er mest udbredt i Danmark. Der er dog jer og et snes andre progressive metal bands i Danmark. Hvordan er det at være et dansk progressivt metalband? Og så Anubis Gate som sagt årets album på HMdk for 2011, men hvordan er 2011 egentligt generelt forløbet for jer?

Kim: 2011 startede med os på bunden med en plade vi ikke anede om nogensinde skulle blive færdig og sluttede på toppen af adskillige best album of 2011 lister. Og med på mange flere top 20 lister. Rigtig mange faktisk. Mht Danmark. Tjah..vi er jo en niche i et land hvor størstedelen af metal publikummet foretrækker mere ekstremt metal. Det betyder at vi ikke spiller så meget live som vi gerne ville. Det blev f.eks. kun til en koncert i den tid Jacob var sanger. De rigtige tilbud kommer bare ikke. Aalborg Metal festival ved godt at de bare skal maile os så stiller vi op. Eller Copenhell etc etc.... Men de må jo synes vi ikke lige er det de skal bruge. Branche folk i dk ved jo godt hvem vi er. Vi har jo trods alt både været nomineret til, og vundet, priser til DmeA. Jacob har været i bandet..... Det kan da godt være lidt frustrerende når jeg nu skal være ærlig...... Men lad dette være en opfordring....spread the word.....book os til nogle af de danske festivaller.

Morten: Med risiko for at få ørerne i maskinen må vi nok sige at den danske metalscene ikke er så satans pjattet med metal der ikke er død og helvede hele tiden og ren vokal er bare så "yesterday"så vi må nok erkende at spillejobs i DK,ikke ligefrem vælter ind af døren,det er ikke for at hyle men sådan er det bare!
Ellers må vi sige at vores kræfter i 2011 blev brugt på færdiggørelse af skiven og video.

Henrik: Svært at sige hvordan det er. Jeg er ikke med i andre heavybands, så jeg ved ikke hvordan det er at være med i et progmetal band kontra et "almindeligt" heavy band... Spøg til side, jeg ser os faktisk ikke som et prog metal band, men snarere bare som et moderne heavy metal band, som har bygget videre på de gamle dyder fra 80'erne som f.eks. sangbare melodier, guitarsoli osv.

2011 har ikke været et specielt kreativt år for os, rent musikalsk. Meget tid er gået med at få praktiske ting omkring pladen færdig; mix, cover osv. Til gengæld har vi lavet musikvideo og arbejdet på at få samlet og finpudset ekstra materiale til de kommende deluxe download re-issues af de fire første plader.

Jesper: Det er svært at sammenligne, eller noget man tænker over. Genren er meget lille, det er noget man gør, fordi man virkelig har lyst til det. De seneste år er der dog kommet flere spændende udgivelser fra DK, f.eks Pyramaze og Third Eye.

Det endte heldigvis godt for os i 2011 med den nye line-up, og det nye album, et virkelig godt år blev det til for os.

Hvad kan vi forvente af Anubis Gate i 2012? Har I nogle koncert- eller tur-planer, eller arbejder I måske på nyt materiale?

Kim: Vi er (som altid) i gang med det næste album. Vi holder aldrig rigtig pause fra skriveriet. Og vi er så småt ved at planlægge lidt øveri så vi er klar skulle lidt live muligheder vise sig. Og så er vi ved at genudgive de gamle plader som digitale deluxe versioner med bonustracks. Ikke dårlige demoer fra skuffen, men gode bonustracks. Samt digital booklet med introduktion til hvert album, tekster og track by track guide af alle medvirkende på albumsne. Inklusive Torben og Jacob respektive. Jeg kan da også nævne at vi har udgivet en digital single med en alternativ version af GOLDEN DAYS og et cover af Nik Kershaws WOULDN'T IT BE GOOD som "b-side".

Morten: Vi arbejder så småt på nyt materiale,og så håber vi at få luftet balderne med nogle koncerter rundt omkring.

Henrik: Vi vil meget gerne ud og spille. Der er imidlertid ikke nogen officielle datoer endnu, men det skulle snart komme. Check www.anubisgate.com for nyeste info herom. Ellers forventer vi at de førnævnte download deluxe re-issues af hele bagkatologet snart kommer i handlen og at arbejdet på det sjette album kommer rigtigt i gang, med forventet release i 2013.

Jesper: Vi skriver på det kommende album i år, og forhåbentlig bliver der større koncert aktivitet.

Endnu engang tillykke med Anubis Gate-albummet, og selvfølgelig, at HMdks brugere har udnævnt det til årets album 2011.

Mange tak og kæmpe tak for HM.dk`s interesse i Anubis Gate, vi har altid følt at i har en oprigtig interesse for hele den danske scene

Tak fordi interviewet og held og lykke i 2012.