Winter Crescent
Det græske progressive metal-band Winter Crescent udgav i 2009 EPen Battle of Egos og har for nyligt fået flere numre fra EPen med i Rock Band 3-spillet. Derudover arbejder de for tiden på deres debut-album. I den forbindelse har vi haft os en snak med forsanger Nikos Spyridakis, der guider os igennem EPen og fortæller os om Winter Crescents skriveproces og giver os bandets historie samt informerer os om den græske progressive metal-scene.
Vore læsere er jo nok ikke så bekendte med Winter Crescent. Så kan du til at starte med beskrive den musik, I spiller?
Når folk skal kategorisere os, kalder de bare vores musik for progressiv metal, men der ligger meget mere i vores musik end bare det. Vores musik er tung, atmosfærisk og lidt dyster, og rytmerne og sangstrukturerne er i sig selv progressive. Vi er melodiøse og bruger ren sang, men dog er vi tungere end de fleste andre progressive metal-bands! Hør selv vores musik på vores YouTube channel for rigtigt at forstå, hvad jeg mener.
Hvem er folkene bag Winter Crescent, og hvordan blev bandet dannet?
Bandet blev dannet engang i 2000 af vores ene guitarist Alex. Efter syv år med gang i svingdørene kom Alex’ bror Giorgos med i bandet på trommer. De gik i gang med at indspille EPen, og i 2008 kom jeg, Thanos og Nikos med på henholdsvis sang, bas og guitar, så vores line-up i dag er altså:
Nikos Spyridakis: sang
Guitar: Alexis Ktistakis: guitar
Nikos Trialonis: guitar
Bass: Thanos Sgouridis: bas
Giorgos Ktistakis: trommer
I udgav Battle of Egos-EPen i 2009, og jeg synes, at sangene på EPen er ret varierede. Var det noget I bevidst gik efter, da I skrev sangene til skiven?
Som EPens titel, Battle of Egos, indikerer, har vi med et menneskeindivid at gøre (om det er en mand eller en kvinde, er ligegyldigt, da begge køn jo har deres følelsesmæssige kampe), der slås med sit eget selv. Der er således mange følelser i sangene, så de SKAL være meget forskellige, fordi menneskets følelser er meget forskellige. Vi føler vrede, kærlighed, had, sorg, ynk, medlidenhed, desperation, håb og så videre. Desuden er det ret kedeligt for både os – og for lytteren – hvis vi laver en plade, hvor alle numre lyder ens. Gentagelse er en dårlig vane i Winter Crescent. Det korte af det lange er: forskellige følelser, forskellige sange.
Udover at være meget varieret er EPen også meget sammenhængende og fokuseret. Hvordan har I opnået denne balance mellem variation og sammenhæng?
Dengang havde vi en meget specifik sound på sinde, som vi gerne ville få frem på vores EP. Jeg tror, at hemmeligheden bag sammenhængen, som du taler om, er den lidt dystre og pessimistiske stemning, der gennemsyrer hele vores EP. Og det er også det, synes jeg, som er så specielt ved denne EP. Alle sangene bærer Winter Crescent-stemplet. Det er riffene, melodierne og rytmesektionen, der udstråler en vis vibe – en sorgfuld men samtidigt dynamisk stemning.
Sangene på EPen er generelt også ret melodiøse. Hvor vigtig er melodi i metalmusik?
MEGET vigtig, mener vi. Vi bruger ikke growling eller dødsmetalvokal, fordi det gør de fleste andre metalbands jo allerede. Vi vil vise noget nyskabende. Det er meget nemmere at growle eller at spille så hurtigt, som man overhovedet kan, end det er at lave et sejt riff eller synge en fængende melodi, folk faktisk han huske. Når alt kommer til alt, vil vi gerne give vores lyttere noget stof til eftertanke.
Var det et bevidst valg fra jeres side at inkorporere en masse melodi, da I skrev sangene til EPen?
Alt, hvad man hører på vores EP, er der af en årsag. Intet er overladt til tilfældigheder. Vi har inkorporeret en masse melodi i vores musik af de grunde, jeg nævnte i mit svar til spørgsmålet, du stillede før.
Skiven starter med den tredelte episke ‘Battle of Egos’. Hvad er historien bag den?
Som sagt handler dem om en person, der kæmper med sit eget selv og slås med sine egne modstridende følelser. Tænk på det som en krig mellem det gode og det onde – to stemmer, der snakker inde i hovedet på dig og fortæller dig hvilke valg, du skal foretage i dit liv, og dette gør vejen til din skæbne uklar, nogle gange med positive konsekvenser og nogle gange med negative konsekvenser.
Det næste nummer er ‘Furrow’, som er en lidt mørkere sang. Hvordan ville du selv beskrive den sang?
Som du selv siger, er det en mørkere sang, og det er fordi, det er den naturlige fortsættelse af ‘Battle of Egos’. Det er en sang, der handler om tvivl. Vi har alle tvivl omkring vores religion, vores tro, os selv, og de mennesker, vi har tæt på os.
’Furrow’ følges af ‘My Last Will’. Hvad handler den om lyrisk?
Titlen forklarer det hele. Den handler om en, som er på randen af selvødelæggelse, og vedkommende fortryder alle sine fejl, og de ting der aldrig blev gjort i vedkommendes liv.
Den efterfølgende sang er ‘Winter Crescent’, og, eftersom dens titel er identisk med jeres bandnavn, giver det anledning til spørgsmål som, hvad handler sangen om, og har den nogen speciel betydning i forhold jeres bandnavn?
Som jeg ser det, er lyrikken i dette nummer mere en slags billede end en fortælling. Forestil dig, at menneskeheden er på randen af udryddelse. Moder Natur tager hævn for alle de dårlige ting, menneskene har gjort mod hende, og nu er der en, der kigger op på den allersidste aftenhimmel, menneskeheden nogensinde vil få at se. Det er vinter, og halvmånen (’crescent moon’ på engelsk, red.) kan ses over det rod, vi har lavet i vores korte tid på Jorden. Det var det billede, jeg tænkte på, da jeg kom med i Winter Crescent. Musikken i dette nummer passede perfekt til dette billede.
Til sidst er der ’Lost in Dreams’, som slår mig som værende en meget dynamisk komposition, hvor der foregår en masse ting. Er der en sammenhæng mellem nummerets struktur og tekstens indhold?
Her forklarer titlen også det hele. Sangen handler om en, som er fortabt i sine egne drømme, og som ikke kan skelne mellem sin drømmeverden og virkeligheden. Det er to forskellige verdener, som er sammenflettede, så nummerets struktur afspejler begge disse verdener.
Coveret er ret interessant. Er der nogen forbindelse mellem det og teksterne på EPen?
Coveret var faktisk inspireret af lyrikken. Man ser en menneskeskikkelse, som kigger på halvmånen på himlen, men vi ville undgå at vise et ansigt, fordi alle de situationer, vi beskriver, kan alle komme ud for, og alle kan mærke dem og komme til at stå ansigt til ansigt med dem på hver sin måde. Det er derfor vi kun kan se ryggen. Vi ville gerne have et cover, der afspejlede vores sanges lyrik, og den rette person til at lave det var Maria Trialoni, som er vores ene guitarists søster. ’Battle of Egos’-trilogien kan ses på første side, når man åbner bookletten, og på sidste side kan man se menneskehedens dualitet – den gode side og den onde side. Sfæren på bagsiden, hvor en mand er fanget i sin egen tvivl, repræsenterer sangen ’Furrow’, og sangen ’My Last Will’ ses også på forsiden i form af en mand, der kigger på månen, men han tænker en sidste gang. Halvmånen på coveret repræsenterer selvfølgelig sangen ’Winter Crescent’. Der er også en vis dualitet over halvmånen. Den har en lys side, som symboliserer det gode, og den anden del er mørk og repræsenterer den onde side. Til sidst er der ’Lost in Dreams’, som er også er afspejlet på bagsiden af EPen af det billede, der er et eller andet sted mellem drøm og virkelighed.
Hvordan har du det med Battle of Egos-EPen nu, hvor den har været på gaden i et par år?
Personligt er jeg meget stolt af den. Jeg har indspillet sange før Battle of Egos, og bagefter har jeg altid haft en følelse af, at jeg kunne have sunget lidt anderledes i visse passager eller have lavet en anderledes melodi andre steder, men på Battle of Egos er der intet, jeg ville gøre anderledes. Vi havde ikke travlt med at blive færdige med at indspille, og det har virkeligt givet pote. Det samme gælder vores igangværende indspilning af vores debutalbum: der er ingen grund til hastværk. Vi komponerer og indspiller, indtil det bliver perfekt for os.
En af jeres sange, ‘Furrow’, kom faktisk med i Rock Band-computerspillet. Det må da være ret fedt. Hvordan har I det med det?
Det er uden tvivl rigtigt fedt at se, hvordan ens musik kan komme ud til folk gennem et computerspil! Da vi startede, havde vi ikke regnet med, det ville ske, men det er en rar følelse, at der er nogen, der får noget ud af ens musik ved at prøve at spille ens sange i Rock Band-spillet. Det er ikke kun ’Furrow’ men hele EPen, man kommer til at kunne spille i Rock Band 3.
I har lavet en uofficiel musikvideo til ‘Furrow’ – hvorfor valgt I den sang?
Vi filmede den første koncert, vi gav for at promovere Battle of Egos. Vi videoredigerede ’Battle of Egos Part II’ og ’Furrow’, og det var klippene fra ’Furrow’, der blev bedst. Men derudover synes vi, at ’Furrow’, selvom det er en svær sang med mange riffs og rytmeskift, også er en af vores yndlingssange, og det var en interessant udfordring at redigere videoen, så vi fik det resultat, vi ville.
Og så har I lavet en musikvideo til ’Battle of Egos Part I’. Er der sammenhæng mellem det visuelle i videoen og sangens lyrik?
Vi vandt faktisk en radiokonkurrence her på Kreta, som Star Gazer Radio Show med Nikos Athineos stod for i samarbejde med produktionsselskabet Atheaton Media Center, og, hvis jeg skal være ærlig, så var videoens plot allerede filmet i forvejen. På en måde kan det visuelle i videoen dog godt kædes sammen med lyrikken til ’Battle of Egos Part I’, da vi kan se kvinden i videoen gøre nogle ting, hun senere fortryder, hvilket afspejler de to stemmer, hun har inde i hovedet: den gode og den onde. Vi kan se begge sider i musikvideoen.
Hvilken musik lytter I selv til, og er der nogle specifikke bands, der inspirerer jer?
Mine egne personlige inspirationer er Nevermore, Psychotic Waltz, Symphony X, Savious Machine, Solitude Aeturnus, Dream Theater, Fates Warning, Queensrÿche, Helloween, Stratovarius og Iron Maiden.
Winter Crescent er et græsk progressivt metal-band. Jeg tror, at folk typisk forbinder græsk metal med power bands som Firewind eller den græske black metal-scene, men der lader til at være en progressiv metal-scene der trives i den græske undergrund. Hvordan er det at være del af den græske progressive metal-scene?
Jo altså, græske progressive metal-bands er ikke så populære, så de står sammen og prøver at hjælpe hinanden, hvor andre metal-bands i Grækenland har det med at være lidt “fjendtlige" over for andre bands i samme genre. Vi går mere op i musik og mindre op i image.
På et mere lokalt plan, så er I jo som et band fra Heraklion en del af den herakliske metalscene. Hvordan ser den scene ud?
Der er mange bands fra Heraklion, der i løbet at de sidste ti år har formået at tage deres musik op på et nyt niveau, og vi synes, at I burde tjekke bands som Soundgeist (progressiv metal), The Mobius Band (progressive metal), Time River (progressive metal), Everfailed (deathcore), Black Frog (stoner metal), Weird Totem (stoner metal) Master Reset (progressiv nu metal), Imperium Infernalis (black metal), Industry Of Nightmare (black metal) og så videre, for lige at nævne et par stykker.
Hvad med resten af Kreta. Er der lokale metalscener rundt omkring på Kreta eller er den kretentiske metalscene mest samlet i Heraklion?
Med undtagelse af Heraklion er alle de andre byer på Kreta mindre byer, og for at være helt ærlig så kan jeg ikke på stående fod ikke huske nogen navne bortset fra et par bands, der for det meste spiller covernumre. Og jeg synes ikke rigtigt man kan sige, at en by har en metalscene, hvis der kun er en to-tre bands.
Nå, men tilbage til Winter Crescent – I har jo et helt album på vej. Hvor langt er I pt. nået i processen?
Vi har allerede indspillet trommerne og bassen, og vi er pt. Ved at spille guitarerne ind. Bagefter skal vi indspille sangen, og så skal vi mikse og masterere, så der er lang vej igen.
Er der en titel endnu, eller i det mindste nogle idéer til en titel?
Ikke endnu, men vi har snart et par titler at vælge imellem.
Hvornår kan vi forvente, at skiven bliver udgivet?
Det er et svært spørgsmål. Det bliver helt sikkert, inden året rinder ud, men udover det kan vi ikke være sikre, fordi der er en helt del ting, der skal ordnes, og som jeg har nævnt tidligere, så har vi ikke travlt!
Mens vi venter på albummet, kan man jo stadig tjekke Battle of Egos-EPen ud. Hvor kan EPen købes?
Bare gå ind på Google og søg efter “CD baby winter crescent" og klik på det første link, der kommer, og så er man der! Man kan også finde den i græske heavy metal-forretninger som Steel Gallery i Thessaloniki og Eat Metal i Athen. I Tyskland kan man få den hos Hellion Records. Ebay er selvfølgelig også en mulighed, og, som sagt, kan man bestille den på http://www.cdbaby.com/cd/wintercrescent
Til sidst, hvor kan de af vores læsere, der er interesserede i at vide mere om Winter Crescent, få mere information?
Tjek vores MySpace-side, YouTube channel og vores Facebook-side.
Mange tak for interviewet og held og lykke med de kommende album. Fortsæt det gode arbejde.
Tak for jeres interesse i Winter Crescent! Send vores metal-hilsner til de danske headbangere!
Kommentarer (1)
Claus Westh Ljørring
Redaktør
Indlæg: 378
hahah lækker fejl.. Der
hahah lækker fejl.. Der bliver simpelthen spillet på trimmer i det her band hahaha