Tiamat
Klokken nærmer sig 19:30, sommerfuglene i mit indre er for længst vågnet op til dåd og tankerne farer kaotisk i mit hoved. Det er dagen hvor mit møde med Johan Edlund fra Tiamat skal stå på.
Jeg åbner en øl og kaster mig hæmningsløst tilbage i min stol og så sker det, telefonen ringer. Lidt febrilsk og i et noget nervøst antræk får jeg præsenteret mig selv; "Hello, this is Clausss". Den utilsvarende stemme i det andet rør svarer med en rolig og næsten pædagogisk røst; "Hello, this is Johan from Tiamat". Samtalen er i gang og de næste 15 minutter er jeg mere sårbar og mere transparent end jeg nogensinde før har været.
Selv om følelserne er stærke og respekten, samt begejstringen for dette fantastiske band er stort, får jeg alligevel nosset mig sammen til at stille Johan mit første spørgsmål: Kunne du fortælle læserne på heavymetal.dk noget om titlen på den nye CD, samt noget om lyrikken på "Prey"?
… Well, "Prey" er for det første et mere seriøst album end f.eks. vores forrige skive "Judas Christ". På mange områder kan man godt sige at den rent lyrisk er sammenlignelig med "A Deeper Kind Of Slumber" (ADKOS), hvilket udmønter sig rent tematisk. For på samme måde som på ADKOS, har jeg lyrisk ønsket at komme til bunds i de større eksistentielle problemstillinger som mennesket udsættes for i sin brugende omgang med sin omverden. Ligesåvel kan man desuden, med en vis ataraxi (sjælero) sige, at lyrikken på "Prey" handler mere om det at stille spørgsmål til sin omverden end det at man naivt realistisk tror at man kender svaret på livets gåde. En god portion sund skepsis er aldrig af vejen, siger Johan med et smil på læben.
På samme tid er roen ved at sænke sig i mit indre univers og i forlængelse af ovenstående får jeg med en hvis ataraxi stillet Johan 1000 kr. spørgsmålet; om han rent musikalsk kan fortælle læseren noget om musikken på "Prey".
… Johan er ikke bleg for at indrømme at musikken på nogle områder har taget en vending mod det bedre, som han så diplomatisk udtrykker sig. Her tænker han meget på alvorligheden på skiven. Han fortæller at "Prey" på mange områder er en mere personlig og mørk skive end som tidligere. Den favner bredere og henter mere sin inspiration fra selve livets kendsgerninger end fra forskellige musikalske stilarter. Lidt vovet og med en større tiltro til mig selv får jeg spurgt Johan om man ligefrem kan se "Prey" som den musikalske videreførelse af kongeskiver som "Wildhoney"og ADKOS.
… I bund og grund så ønsker jeg egentlig ikke at sammenligne vores albums med andre albums siger Johan, da ethvert album mere eller mindre står som noget unikt, som en monade der hverken kan deles eller har vinduer. Dog hvis jeg alligevel skal drage nogle paralleller så kan man godt sige sådan rent hypotetisk, at musikken både lyrisk og musikalsk kompositorisk tildeles er besnærende med ADKOS, da vi jo på samme måde bruger samples og electronics samt bevæger os i samme dystre skyggeverden. Dog afviser han sammenligningen med "Wildhoney", da den mere er et symbol på en overgangsalder samt et nyt stilskifte både mentalt og musikalsk.
Vil du dermed sige at du som person også har gennemgået en mindre transformation rent eksistentielt fra plade til plade?
… Det er klart at man som person og som bandmedlem forandres på både godt og ondt. I starten var vi ukendte, hvilket gjorde at vi var mindre sårbare. Men som tiden gik og jo støre fanskare vi som band fik, jo mere transparente følte vi os. En stor byrde blev lagt over hovedet på os og et kolonormt ansvar lå os på sinde. Det har selvfølgeligt haft nogle konsekvenser, hvilket jeg ikke på længere sigt ønsker at uddybe nærmere, men med en vis form for rationalitet så kan I måske selv tænke jer til resten. Ja, livet er ikke altid lutter lagkage smiler jeg og stiller Johan et mindre følelsesbetonet spørgsmål.
Sangen "Vote For Love" blev mere eller mindre en landeplage, hvad tror du skyldes folks store begejstring for især denne sang?
… Først og fremmest så tror jeg at selve sangen "Vote For Love" falder i folks smag pga. de bløde poppede sing along refrains. Dernæst så tror jeg at selve titlen er med til at fange folks opmærksomhed. "Vote For Love" blev skrevet på baggrund af de frygtelige hændelser som skete den 11. september i New York og den smerte dette medførte. Derfor titlen, og resten kan I jo nok selv regne ud. Smukt siger jeg sådan lidt henkastet og vi begge ler mens jeg ufortrødent stiller Johan mit sidste spørgsmål.
Hvordan ser fremtidsplanerne ud for et band som Tiamat?
… Først og fremmest er vi i færd med at færdiggøre videoen til sangen "Cain". Det bliver fee... Dernæst kan jeg fortælle dig at vi er i færd med at planlægge koncerter for 2004, hvor vi vil besøge det meste af Europa. "Også Danmark?", spørger jeg med en vis entusiasme i stemmen. "Ja, selvfølgelig", siger Johan med en ligeså stor entusiasme i stemmen. Vi har jo tidligere spillet i både København og Århus og der blev vi rigtig godt modtaget af publikum, så hvorfor ikke… Ja, hvorfor ikke, smiler jeg, siger tak for interviewet og ligger telefonrøret på.