Pilgrim
I anledning af udgivelsen af den amerikanske doom-trio Pilgrims debut-album Misery Wizard, der udkom her i slutningen af januar på Metal Blade, og i øvrigt fik en top-anmeldelse her på HMdk, har vi taget os en snak med frontmand og guitarist Jon ”The Wizard” Rossi om albummet, turplaner, Dungeons & Dragons og, selvfølgelig, doom metal.
For det første, tillykke med jeres debutalbum Misery Wizard. Hvordan har I det med albummet nu, hvor det er helt færdigt og klart til udgivelse?
Vi er ved at drukne i vores egen forventning og i spænding. Vi har ventet så længe på det her, og nu er dagen endeligt nær. Vi synes, at albummet lyder fedt, og vi kan næsten ikke vente til, folk får sat deres beskidte, fedtede fingeraftryk over det hele på vinylen.
Hvordan har anmelderne taget imod albummet indtil nu?
Næsten udelukkende positivt, hvilket vi er rigtigt glade for. Nogle lader dog til at synes, at pladen er "kedelig" og for "langtrukken", men det er nok bare de bitre ord fra forfejlede musikere, som er blevet journalister, og som aldrig har hørt en Reverend Bizarre-plade.
Albummet beskrives generelt som et doom metal-album, og Pilgrim som et doom metal-band. Hvordan har I det med at jeres arbejde får doom metal-stemplet?
Det er fint. Vi ville videregive doom metallens arv og dens spådomme; det er derfor PILGRIM blev skabt. Nogle gange kan det godt være nemt at blive frustreret over at være fanget i en enkelt genre, men, når jeg sætter mig til at skrive musik, så er det altså doom metal, der kommer ud.
Den måde andre beskriver ens musik på er en ting. Den måde man selv opfatter sin egen musik på er noget helt andet. Hvordan ville du selv beskrive Pilgrims musik med egne ord?
Tungt, mørkt, triumferende, massivt, magisk.
Numrene på Misery Wizard er generelt meget tunge og meget langsomme – med undtagelse af ‘Adventurer’ – hvad er det ved langsom musik, der tiltrækker jer som musikere?
Jeg tror, det er noget, man skal lære at holde af. Vi elsker ikke blot at lytte til melodien, men også til den klang, der bærer hver enkelt tone. Man kan bøje den, holde den, tilføje en opbyggende fornemmelse eller en udløsende følelse. Desuden kan man nemt gå glip af det smukke ved træ og strenge, når man shredder derudad med lysets hastighed. Det synes vi i hvert fald.
Og hvad er det ved langsom musik, der appellerer til lytteren?
Måske har det noget med selve musikkens væsen at gøre. Den profane musik fra gammel tid var langsom og uhyggelig og tog sin tid at spille. Jeg tror, det er den vibe, vi sigter efter. Vi har fundet ud af, at PILGRIM ikke er noget for folk, der ikke går op i musik. Fint, du har luret det næste riff, godt gået, men du nyder ikke engang det, du lytter til. Du venter bare på det næste riff, så du kan dømme det. Bravo. Jeg tror, at langsom musik hjælper folk med at finde her-og-nuets tankemåde – noget som vi mennesker ellers har mistet på det sidste.
Eftersom den er lidt anderledes end de langsomme og tunge numre på albummet, hvad er historien bag ‘Adventurer’?
’Adventurer’ handler om PILGRIMs historie. Den er vores manifest – lidt af en kendingsmelodi, om man vil. Det er ikke alle vores sange, som kører i sneglefart. ’Adventurer’ er faktisk en af de første sange, som PILGRIM har skrevet.
I 2011 udgav I EPen Forsaken Man, som indeholdte to sange – nemlig ‘Forsaken Man’ og ‘Quest’. De to numre findes også på Misery Wizard. Er der forskel på Forsaken Man-udgaverne og Misery Wizard-udgaverne?
Dem spillede vi helt ind på ny i studiet til albummet. Vi kan meget bedre lide de nye udgaver. De gamle demoer var fede nok dengang, men i retrospekt synes vi ikke, at de helt fanger den intensitet og stemning, vi sigtede efter. Dog er jeg ret glad for deres skumle og mudrede lyd, som albummet har mindre af.
I er ikke bange for at bruge lange, langsomme og tunge instrumentale passager, før vokalen starter. Det er jo ellers noget, man sjældent støder på i kommerciel mainstream-musik nu om dage. Var det noget I tænkte over, da I skrev sangene til Misery Wizard?
Ikke rigtigt. Det er bare sådan, vores sange kommer til at lyde. Det er ikke bevidst. I nogle numre, som ’Quest’ eller ’Adventurer’, begynder vokalen næsten lige med det samme. Lige meget hvad vores intentioner er, så er det at gøre tingene anderledes – eller måske unikt – det, vi har specialiseret os i.
Hvad er (nogle) af albummets lyriske emner?
Sværd og trolddom; djævle og læren om dæmoner; quests, eventyr og ensomme nætter.
Doom metallen har udviklet sig til en masse undergenrer, men hvad er ægte doom metal egentligt i dine øjne?
Jeg ved ikke, om doom metal kan defineres. Det er noget man kan føle i sig selv: "Er det her band autentisk eller er de groft uoriginale?" Jeg er ikke selv 100% sikker.
Hvilke bands har inspireret jer musikalsk?
Reverend Bizarre er vores absolutte yndlingsband. Vi følte at de virkeligt fik det bedste ud af doom metallen, og de har en enorm indflydelse på os musikalsk. Burzum og Saint Vitus er vi også meget inspirerede af. Nogle af vores andre favoritter er Black Sabbath, Pentagram, Electric Wizard, Blood Ceremony, Ice Dragon, Acid King, The Melvins, Revelation, Darkthrone og Mayhem.
Jeg mindes at have læst, at I spiller Dungeons & Dragons. Har det haft nogen indflydelse på jeres musik?
En hel del. Vi er alle tre vokset op med fabler og fantasy. Vi holder af at bruge fantasy som et metaforværktøj i vores tekster. Desuden kunne man, når det kommer til vores musik, sikkert godt tage en hvilken som helst af vores sange og spille den på en 8-bit synthesizer, og resultatet ville være som taget ud af et fantasy-computerspil fra halvfemserne.
Hvis du skulle anbefale fem doom metal-bands til en, der aldrig har hørt doom metal før, hvilke ville du så nævne?
Electric Wizard burde være nok. Mere har man ikke brug for. Men hvis jeg skulle vælge fem, ville jeg vælge Black Sabbath, Electric Wizard, Sleep, Saint Vitus og Warning (men KUN deres første demoer).
Jeres musik er blevet sammenlignet med bands som Saint Vitus, Pentagram og Black Sabbath. Hvordan har I det med det?
Hey, vi har selv nævnt dem alle sammen. Hvad siger du så? Det er et KOLOSSALT privilegium og den højeste grad af ære. Der er intet, der kan gøre os gladere.
Hvordan blev Pilgrim dannet?
Vores trommeslager, Krolg, og jeg spillede sammen i gymnasiet. Vi var ret meget til mange af halvfemsernes Seattle-bands som Nirvana, TAD og The Melvins. Som årene gik opdagede vi doom metal på internettet. Tak, YouTube. Vi spurgte vores ven, The Soothsayer, om han ville spille bas. Han havde aldrig rørt en guitar før i sit liv. Et par år senere er vi så her.
New York-scenen forbindes typisk med hardcore punk, men er der også en doom metal undergrundsscene i New York?
Nej, det er der ikke. Jeg har aldrig set en doom metal scene før. Kan det i det hele taget lade sig gøre? Vi har altid spillet med bands fra andre genrer. Jeg tror ikke vi nogensinde har spillet med et andet rigtigt doom metal-band. Vi har spillet med 40-Watt Sun (hvis man da vil kalde det for doom, bob-bob-bob).
I skal på en lille USA-turne i forbindelse med albummet og I spiller også på Heavy Days in Doom Town Festivallen i København til maj, hvilket betyder, at vore læsere faktisk får mulighed for at opleve Pilgrim live. Har I nogensinde spillet i København før?
Aldrig! Det bliver første gang nogensinde, at vi sætter fod i udlandet, og vi kunne ikke være gladere for, og mere spændte over, at lægge det amerikanske forstadsingenmandsland bag os i et par ugers tid.
Glæder I jer til koncerten?
Ja!
Hvad kan københavnerne forvente af jeres live optræden?
Det kommer sikkert til at lyde forfærdeligt, for vi har ikke råd til at få vores eget udstyr med, så sørg for at drikke jer fulde eller ryge jer skæve (eller begge dele) til, når vi går på scenen.
Bortset fra udgivelsen af Misery Wizard og jeres koncerter, hvad har fremtiden i vente for Pilgrim?
Først er der den korte USA-turne med Windhand og NATUR. Det kan også være, vi sniger os ned sydpå på en Metal Blade-turne og spiller på SxSW-festivallen i Austin i Texas, men det er pt. bare ren spekulation. Så er det af sted til København og så til Hamburg, hvor vi spiller en lille koncert sammen med Devil, og så til Olso for en aften mere. Vi håber på, at vi kan komme til Japan næste år. Ved alle guder, hvor vi fucking elsker Japan!
Tak for interviewet. Endnu engang tillykke med Mizery Wizard og held og lykke med albummet og de kommende koncerter.
Mange, mange tak for jeres støtte. PILGRIM elsker jer.