Bag scenen: En dag med Archangel

Archangel af Thea Oborski Archangel af Thea Oborski

Velkommen til Heavymetal.dk’s nye serie ”Bag scenen”, hvor vi vil give jer et eksklusivt indblik i en artists eller et bands verden gennem en reportage, hvor vi følger dem bag scenen. I anden udgave af serien følger vi Archangel til deres årlige halloweenkoncert på Spillestedet Stengade den 15. november. Læs første udgave af ”Bag scenen” med Eivør her.

Himlen er grå, der er regn i luften, og den kolde vind piver en om ørene – perfekt til en aften med gys og gru, hvilket er lige netop det, som Archangel gennemfører for anden gang. Spillestedet Stengade ligger øde og forladt hen mellem Nørrebros boligblokke, da Heavymetal.dk’s udsendte træffer ind klokken 14.30 og kort efter ledes ned i Stengades nedslidte, men hyggelige backstageareal. Her har Filip Hartmann, der denne aften skal spille sit tredje show med Archangel, Michael Gyldion og Thor Birgisson allerede har fundet sig til rette. De venter tålmodigt på deres bandkollegaer, der på grund af Københavns trafikerede veje møder en smule senere ind end planlagt.
For at lydprøven kan starte i rette tid, bevæger de tre først ankomne sig ovenpå til spillesalen, hvor de så småt begynder at rigge deres instrumenter til. Nu er bandets sidste to medlemmer, frontmand Søren Crawack og guitarist Janus Kragh, også mødt ind, så lydprøven for alvor kan begynde, mens 802, et af de andre bands, der skal optræde i dag, slæber deres gear ind i salen. 

Archangel @ Thea Oborski

Archangel @ Thea Oborski

Archangel er scenevante på Stengade, da deres seneste optræden på det lille spillested kun ligger få måneder tilbage, så lydprøven skulle egentlig kunne klares i en ruf. Noget er dog anderledes end forventet: Det er en anden lydmand end ellers, hvilket gør, at de foregående forberedelser og aftaler, som Søren Crawack har lavet forud for lydprøven, går en smule i vasken. Der er overhovedet ingen tvivl om, at den engelsktalende lydmand ikke har sat sig ind i, hvem hovednavnet er, så da sangerens mikrofon skal testes, bedes Crawack om at growle, hvilket udløser opgivende blikke fra frontmandens side. Men en intensiv lydprøve senere er alt på plads, så intet skal overlades til tilfældighederne.

Archangel @ Thea Oborski

Mens de andre bands så småt kommer dryssende og gør sig klar til deres respektive lydprøver, har aftenens hovednavn stadig masser at se til: Merchboden skal bestykkes, Spillestedet Stengade skal pyntes til lejligheden, og plakater skal hænges op, så bandmedlemmerne går hver til sit for at få det hele på plads. Jeg går med trommeslager Birgisson op i merchboden, der er lokaliseret på første sal. Mens han draperer goderne på bord og tøjbøjler, fortæller han, at det egentlig er hans kæreste, der er ansvarlig for merchboden og ellers står for at få tingene til at ligge pænt. Men det hele ender dog alligevel med at se flot og indbydende ud.

Archangel @ Thea Oborski

Archangel @ Thea Oborski

De æstetiske skills er dog prompte krævet igen, for Stengade er endnu ikke pyntet fuldstændigt op med halloweengrej, så opgaverne bliver uddelegeret, og alle tilstedeværende inklusive Heavymetal.dk’s udsendte og bandmanager Søren Weiss får travlt med at hænge spindelvæv op og stille græskar og en kæmpe kiste, der skal bruges som fotobooth, frem.

Archangel @ Thea Oborski

Vi går ned i det lille backstagelokale, der denne aften skal huse alle fire optrædende bands, da det andet lokale er lukket på grund af en vandskade. Langsomt, men sikkert fyldes rummet op af unge mennesker, for aftenens tre andre acts, Hollywood Babylons, Blodmåne og 802, består mestendels af teenagere. Men gutterne fra Archangel har ikke tid til at slappe af endnu, og de gennemgår aftenens forløb. Det er tydeligt, at bandet har en lang og arbejdsintensiv dag og nat foran sig, der strækker sig ud over afslutningen af deres sæt. Så tiden, inden det for alvor går løs, skal udnyttes optimalt med blandt andet et møde med deres manager og en coaching af mindre seriøs karakter i, hvordan man growler rigtigt.

Klokken slår 18.30, og det er tid til en sund og nærende aftensmad, så alle samles på første sal for at få et velfortjent måltid, inden de fortsætter. Dem, der tror, at de skal sætte tænderne i en rød bøf med pomfritter og bearnaisesovs, bliver alvorligt skuffede, for menuen står på quinoasalat, kogte grøntsager og vegetarlasagne. Det falder ikke i god jord hos alle – “Jeg kan faktisk ikke li’ grøntsager” – men er lige sagen for Heavymetal.dk’s udsendte sundhedsapostel.
Mens bandene sidder i sikkerhed inde i det hyggelige barområde, trodser det forventningsfulde og overraskende unge publikum vind og vejr ude foran Stengades porte. Men på slaget 20 får de lov til at træde ind i de festligt pyntede lokaliteter, så de kan tage imod de første bands, startende med punkrocktrioen Hollywood Babylons. Videre går det med Blodmåne, blackened death-kvartetten fra Sønderjylland, der også deltog i anden indledende runde af Wacken Metal Battle Danmark i år. Tredje og sidste band inden aftenens headliner er 802, der med optrædener på både Copenhell og Roskilde Festival har haft medvind i år.

Et stykke inde i 802’s sæt bevæger jeg mig ned i backstageområdet igen, hvor Archangel så småt er ved at forberede sig på deres show og skifter til deres scenekluns, hvor Hartmann har været på shoppingtur for at købe nye både scenebukser og -støvler. Hvad angår halloweenudstyr, er der også blevet købt stort ind af både masker og ansigtsmaling. For frontmand Crawack er det nemlig ikke nok kun at have det ene eller det andet: Når han tager klovnemasken af efter første sang, skal man kunne se det nøje påmalede skeletansigt – “ligesom i Scooby-Doo”.

Archangel @ Thea Oborski

Mens masterminden sminker sig færdig, går de øvrige medlemmer op i spillesalen for at gøre scenen klar til bandets optræden. 

Archangel @ Thea Oborski

Da en lille lydprøve er veloverstået, samles bandet inde i omklædningsrummet, for nu kommer det til det vigtigste visuelle element i Archangels optræden: blodet. Men modsat det, I måske troede, er der ikke tale om blod fra deres fjender, men en klæbrig masse bestående af majssirup og farvestof, som de omhyggeligt sprayer på deres overkroppe og i håret for at opnå det karakteristiske Samhain-agtige look.

Archangel @ Thea Oborski

Helt harmløst er blodritualet dog ikke, for siruppen, der drypvis fordeler sig over gulvet, gør rummet til en life-sized insektfælde og fører yderligere til, at bandet bedes om ikke selv at åbne døre for at undgå klistrede dørhåndtag. Men hvad gør man ikke for at se skidesej og farlig ud.

Archangel @ Thea Oborski
Archangel @ Thea Oborski
Archangel @ Thea Oborski
Archangel @ Thea Oborski
Archangel @ Thea Oborski

Nu skal det gå hurtigt, for der er ikke længe til, at ærkeenglene skal på, så de fem musikere stiller sig parat i det lille rum ved siden af scenen. Bandets intromelodi, “Ave Dominus Noctis”, lyder, lyset slukkes, og Archangel indtager scenen. 

Archangel @ Thea Oborski

Bandets energiniveau er i top fra det sekund, de træder ind på scenen, og åbningsnummeret “Sanguine Twilight” fra EP’en Nosferatu udgivet i 2021, som var det chokbølger, animerer publikum til at gå helt amok i takt til musikken.

Archangel @ Thea Oborski

Ud over efterhånden velkendte numre fra Total Dark Sublime introducerer bandet en helt ny sang, “When Evil Calls”. Sammen med singlen “Death Becomes Her” fra juni 2024 giver anledning til forventningens glæde hos alle Archangel-fans, der spændt venter på en ny plade fra deres idoler.

Archangel @ Thea Oborski
 

Mens aftenen for Heavymetal.dk’s udsendte nu går på hæld, er Archangels arbejdsdag langtfra forbi. Der skal ryddes op og pakkes ind, for det er lodden, når man stadig er et lille og upcoming band inden for metal.
Heavymetal.dk takker mange gange for, at vi måtte være med, og ønsker god vind i sejlene fremover til vores allesammens horrorrockere!

Archangel @ Thea Oborski