Undskyld, hvem siger du?
Jeg har åbenbart fulgt australske Christ Dismembered på diverse SoMe-platforme i en ukendt årrække – hvorfor aner jeg dog ikke. Jeg kan ikke huske, at jeg nogensinde har hørt deres musik, set en video med dem eller tilsvarende; jeg aner faktisk ikke, hvem hulen de er. Et hurtigt kig forbi deres metal-archives-profil fortæller mig da også, at selvom de har eksisteret siden 2012, så er de ikke jordens mest aktive band, da denne udgivelse kun er deres anden. Men når nu det er næsten et årti siden, bandet sidst udgav noget – og det har skiftet 80 % af bemandingen ud siden da – så kan det da være, at 2025 netop bliver året, hvor Kristus endeligt bliver revet itu for alvor.
De Mysteriis Dom Kopimaskine
En kliché er jo ikke, per definition, en skidt ting, og ej heller er originalitet altid godt. Ingen betvivler for eksempel, at Nosferatu fra 1922 er et mesterværk, selvom den er en én til én kopi af Dracula. Ligeså er vi da nok enige om at det at putte en guldfisk i en blender – trods originaliteten i dette – er en sindssyg ide. Ov Vampiricy er dog hverken en stumfilm fra det forrige årtusinde eller en, potentiel, dårlig smoothie. Det er derimod en udgivelse fra et band, der rigtigt godt kan lide Mayhem. Især virker det til, De Mysteriis Dom Sathanas har en helt særlig plads i bandets kulsorte hjerte. Trommeintroen på “Fool’s Gambit” er som tyvstjålet fra “Funeral Fog”, og ligeledes er guitarriffet på “The Numbers Oppose You” mistænkeligt tæt på det fra “De Mysteriis Dom Sathanas”. Selv vokalisten, Archworm, gør alt, hvad han kan for at imitere Attila Csihars vræl. Se, jeg kan jo sagtens forstå, at de elsker den skive – det bør alle gøre; den er en grundpille og et legendarisk værk. Men en ting er at elske noget, en anden ting er at forsøge sig med at plagiere det. Havde der nu været noget charme eller kækhed over denne tribut, så kunne man nok godt se igennem fingre med bandets kopitrang, men ak. Det bliver heller ikke bedre af, at de også har tilføjet nogle komplet overflødige instrumentale numre, hvoraf det ene vitterligt bare hedder “Intro” – det er simpelthen for dovent. Men dovent er egentlig også et godt adjektiv at smide efter Christ Dismembered, for selv om de spiller hurtigt og energisk, så er deres sangskrivning og kompositionerne noget infamt venstrehåndsarbejde, som det er svært at sige noget pænt om. Bevares, de kan da sagtens spille, og albummet lyder også udmærket, så produktionen og mixet er der ingen fingre at sætte på. Men det ændrer ikke på, at det her album – i bund og grund – er 50 minutter, du ikke får igen.
Mayhem og de andre kopier
Jeg må erkende, at jeg stadig ikke aner, hvorfor jeg i det hele taget nogensinde har fulgt det her band på nogen som helst platform. Hvis det her er det bedste, de kan præstere, så skal jeg ikke bede om en tredje portion. Vi har simpelthen ikke brug for flere middelmådige Mayhem-kopier.